CasperSimone.reismee.nl

Japan

Wat een gekkenhuis in de afgelopen drie weken. Japan is echt the place to be! Het is ons niet gelukt om eerder een verslagje te tikken, want er is hier gewoonweg teveel te doen om er ook maar een minuut van te willen missen.

Dit land heeft werkelijk alles: prachtige cultuur en natuur, een ideaal klimaat, voortreffelijk eten en alles wat je hartje begeert, kun je hier kopen. En dan de mensen die in dit land wonen, ze zijn zo vriendelijk, behulpzaam enbeschaafd. En wat ook opvalt aan Japan is dat het overal schoon is in het straatbeeld (gek genoeg vind je nergens afvalbakken), niemand haalt het in z'n hoofd om kauwgom, papier of wat dan ook op straat te gooien.

We hebben veel verschillende dingen gedaan in Japan. Zo hebben we ons - bij aankomst - een kleine week ondergedompeld in Tokio. Je voelt je hier als een kind in de snoepwinkel. WAT EEN UBERCOOLE STAD is dit en eigenlijk nergens mee te vergelijken, zo groot, zo divers, zo duizelingwekkend!

Na Tokio zijn we de bergen ingetrokken (waar we hebben overnacht in de plaatjes Nikko en Tsumago) om van het Japanse platteland te kunnen genieten. Het is nu - net als in Nederland - herfst en de bomen hebben waanzinnig mooie kleuren. We hebben geslapen in typische Japanse B&B hotels (Ryokans en Minshuku's), waar je 's avonds en 's ochtends aanschuift bij het knusse familiediner en waar je dus gewoon eet wat de pot schaft. Geen probleem, want (bijna) alles smaakt hier heerlijk.

Het ontbijt van rijst, gebakken vis en miso soep was daarentegen helaas wat lastiger te verteren. Zo gevarieerd als de Japanners 's avonds eten, zo eenvoudig eten ze 's ochtends. We hebben onze ontbijtjes dan ook op onbewaakte momenten en met een stalen gezicht weggemoffeld in servetjes en verstopt in onze kimono's om het vervolgens op een later moment in de wc weg te spoelen. Het laten staan van je ontbijt was geen optie en het opeten eigenlijk ook niet.

Dan heb je hier ook nog de Onsen, oftewel de centrale badhuizen in de Ryokans en Minshuku's waarin we uitgebreid hebben gebadderd na onze lange boswandelingen in de bergen.

Na Tsumago zijn we doorgereisd naar Kyoto, dat wederom een prettige verrassing bleek. Het centrale deel van de stad is niet zo bijzonder, maar de randgemeenten wel. Daar liggen de vele prachtige Zen-tempels, tuinen en Shinto-altaren, gelegen aan de voet van de groene heuvels die de stad omringen. We zijn in totaal vijf dagen in Kyoto geweest en hebben voornamelijk geslenterd door de vele historische, pittoreske wijkjes en natuurlijk hebben we ook hier weer heerlijk gegeten.

Na Kyoto zijn we westwaarts getrokken waar we de plaatsen Hiroshima, Nagasaki en Fukuoka hebben bezocht. In dit deel van het land word je geconfronteerd met het Japanse oorlogsverleden en de immense vernielingen van de atoombommen uit WOII. Heel heftig allemaal en ook wel dubbel om het hier van de Japanse kant mee te krijgen.

Na Fukuoka zijn we teruggereisd naar Tokio, waar we nu nog een nachtje zullen slapen. In de afgelopen dagen was het weer heerlijk vertoeven in deze stad. Vanavond hebben we onze laatste Japanse avondmaal genuttigd (zucht), maar we komen hier zeker nog een keer terug!

En wat gaat de tijd toch snel. Morgen vertrekken we alweer naar Australië. Tegelijkertijd lijkt ons vertrek uit Nederland al eeuwen geleden. We komen in ieder geval voorlopig nog niet naar huis

Wink

(19 oktober - 9 november 2009)

mireille

Ja, ik wil ook!
Die verwarmde brul van Rudy lijkt mij trouwens ook wel wat ;-).

MC.Duivesteijn@ics.leidenuniv.nl

Dag lieve Simone en Casper,

Wat een schitterend verslag, het is jaloersmakend wat jullie allemaal beleven.
Fijn om te zien dat alles goed met jullie gaat.

hartelijke groet,
Marian Duivesteijn

Roos

Wat een herkenbaar en leuk reisverslag! Vonden jullie de wc's ook niet interessant?
Sowieso is het heerlijk om jullie verhalen te lezen, kijk uit naar jullie verslag vanuit Down Under! Gaan jullie Sanneke nog zien? xx Roos

Melanie

Het woord 'jaloers' krijgt een hele nieuwe betekenis...
Prachtig allemaal.

Australie dus... als jullie contacten willen in Sydney, laat het weten... ik heb een paar vrienden daar zitten.

Veel plezier!! Kus voor allebei,
Mel

Jan en Lies de Jager

Kregen (na enthousiaste verhalen) van Michiel jullie loglink. We genieten van beeldend verslag en zijn bijna geneigd een reis naar Japan te boeken. Benieuwd hoe jullie Australië gaan beleven!