CasperSimone.reismee.nl

Borneo en Hong Kong

Het is nu zondagavond en we liggen lekker op de kamer in het Empire Hotel in Hong Kong.

De afgelopen twee weken hebben we doorgebracht op het tropische eilandBorneo (provincie Sabah) en ons vermaakt met cocktails drinken, luieren aan het zwembad, bezoekjes aan de plaatselijke wildparken en met diepzeeduiken. Ook hebben we onze PADI Open Water duikcertificaat gehaald en kunnen we nu wereldwijd, onbeperkt en zonder instructeur duiken tijdens de rest van onze reis.

Het duiken was wel een hele ervaring. We hadden in eerste instantie niet heel veel zin in al die duiktheorie, maar om het papiertje te halen, moesten we daar gewoon even doorheen. We hadden in ieder geval een prima duikleraar (Dominique) en we zijn op onze laatste duikdag rijkelijk beloond met ... jawel, een WHALE SHARK! Wat een waanzinnig en gigantisch beest! We waren net bezig met onze laatste examenoefening, toen Dominique compleet op tilt sloeg. Hij begon heftig met zijn armen te zwaaien en ging er als een speer vandoor. Wij zwommen direct achter hem aan en zagen toen het kolos voorbij zwemmen.

Onvoorstelbaar, alsof er een onderzeeër voorbijkomt. Aangemoedigd door Dominique's enthousiasme volgden wij het prachtige beest die ook nog eens besloot om te keren en daardoor ons tegemoet zwom. Dan trekken alle spieren in je lijf wel even samen en moet je jezelf dwingen te blijven ademen. Whale Sharks blijken echter heel goedmoedig en hebben geen tanden, want ze eten plankton. Volgens Dominique was het nog een babyhaai (lengte: 7 a 8 meter), maar voor ons was hij groot zat.

Toen we weer boven kwamen, gilden we het uit van de adrenaline. Het was zo onverwacht, omdat we heel dichtbij de kust zwommen (slechts 5 meter diepte) en je daar normaal gesproken geen haaien aantreft; en al helemaal geen Whale Sharks.

Het reistempo in de afgelopen twee weken lag een stuk lager, wat wel even goed uitkwam na alle overweldigende avonturen en indrukken in de eerste weken. We hadden een heerlijk hotel op Borneo met alle luxe faciliteiten inbegrepen.

Gisterenmiddag zijn we naar Hong Kong gevlogen, waar we met Jan-Bart, Mano en Barbara hadden afgesproken; zij verblijven tijdelijk in Hong Kong vanwege werk. We hebben echt een topavond gehad en lekker Italiaans gegeten in restaurant Isolde, waar de wijn trouwens ook goed smaakte. Vanmorgen viel het opstaan dan ook zwaar. Toch hebben we vandaag nog veel gedaan. We hebben Victoria's Peak bezocht en zijn Kowloon island te voet doorgekruist.

Morgenochtend staan we vroeg op voor ons nieuwe avontuur: Japan. De reis start in Tokio, maar hierover binnenkort meer.

(5 oktober - 18 oktober 2009)

rudy

die heb ik ondanks tientallen duiken (van caribean tot stille zuidzee) nog nooit gezien! some people have all the luck. uhm...is dat ook echt jullie haai op de foto?

Jessica P

Jaaaah, geweldig! Ik kan die sharkshock helemaal invoelen. Ik heb met whale sharks gezwommen bij Isla Holbox (Mexico). Maar goed, dat was een bewuste sharktrip. Jullie hebben ze gewoon met 5 meter diepte gezien. Lucky you! En wat mooie foto (van jullie zelf?), want ik heb in mijn toestand van waanzin alleen een neus, een staart en een middenstuk op de onderwatercamera kunnen krijgen. Jullie reis kan niet meer stuk.

Jessie

Sayônara Casper soshite Simoon!

Hisashiburi. O genki desu ka Nihon ni arimasu? Watashi mo genki desu. Kekkou yomu arankagiri sono kai! Sugoi!

Enjoi NIHON!

KISSU
Jessie

Claar

Wauw! Leuk om mee te mogen genieten (en te kijken)met jullie to-good-to-be-true-stories. Ik zou zeggen: hou vol ;-)
Liefs Claar

Dmitri

Hee Cas en Simone. Wat een super trip zeg. Het ene verhaal is nog mooier dan het andere. En goeie foto van dat visje;)
Vorige week trouwens op de bruiloft van Sem en Heddy geweest, erg gezellig feestje. Jullie krijgen de groeten. Geniet van de komende weken.
Dmitri

Nigaio

Hallo Casper en Simone,
Wat bijzonder zeg zo'n ontmoeting met een WS, echt enorm mooi. Coole foto ook. Trouwens erg leuke verhalen en zeer mooie foto's, een genot om naar te lezen/kijken.
Nog veel plezier, geniet!

Nigaio